Strona używa ciasteczek
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.
x

W połowie zeszłego roku firma Mastercard opublikowała wyniki badań pt. Czy Polacy są gotowi na sklepy bez kas?, które miało zmierzyć otwartość naszych rodaków na wprowadzenie technologicznych rozwiązań w sklepach stacjonarnych. Zebrane dane jednoznacznie pokazały, że Polacy nie lubią kolejek i uważają je za najbardziej frustrujący element zakupów (47 proc. wyraziło takie zdanie), dlatego też są pozytywnie nastawieni na rozwiązania, które skrócą czas stania w kolejkach.

W dzisiejszym artykule przyjrzymy się kilku sposobom skrócenia kolejek w sklepie. Pokażemy, jak wykorzystać technologię na Twoją korzyść, ale też dowiesz się, jak stworzyć przyjazną przestrzeń, w której szybko będzie mijał czas.

 

W oczekiwaniu na korektę paragonu

Wyobraź sobie następującą sytuację, kasjerka kasuje Twoje zakupy i przez przypadek dwukrotnie nalicza ten sam produkt. W takim przypadku należy dokonać korekty paragonu, niestety, kasjerka nie posiada odpowiednich uprawnień i musi zawołać kierowniczkę. W tym celu dzwoni specjalnym przyciskiem lub woła ją i zaczyna się… czekanie. Koleżanka przychodzi po kilku minutach, które wydają się wiecznością. Takich sytuacji nie da się uniknąć, ale można je zoptymalizować. Wystarczy tylko dobry system powiadamiania, dzięki któremu pracownicy sklepu mogą się komunikować między sobą. Za pomocą specjalnego zestawu, w którego wyposażenie wchodzą m.in. pagery, personel może się ze sobą bezpośrednio komunikować. Kasjerka w dyskretny sposób powiadamiania kierowniczkę o konieczności podejścia do jej kasy, a ta od razu otrzymuje wezwanie. Nie trzeba dzwonić kilka razy, wystarczy tylko jeden przycisk, dzięki któremu komunikat na pewno zostaje w mgnieniu oka przesłany.

Istnieje również możliwość kontaktowania się między klientem a personelem. System powiadamiania klientów działa na podobnej zasadzie i także pozwala na szybki przekaz informacji. To doskonałe rozwiązanie, jeśli chcesz podnieść poziom obsługi klienta.

Zmniejszaj kolejki dzięki POS

Długie kolejki nie powstają jedynie w wyniku pomyłek lub zbyt małej ilości otwartych kas. Czas oczekiwania wydłuża się również ze względu na sprzęt używany w branży retail. Nie wszystkie kasy posiadają zoptymalizowany system, który współpracuje z terminali dotykowymi czy specjalistycznymi urządzeniami (tzn. wagi, wagi metkujące). Dużym błędem jest też brak monitorów dotykowych, szczególnie w sklepach z odzieżą lub butikach, co dodatkowo wydłuża czas oczekiwania. Na szczęście te drobne wady można wyeliminować, a pomaga w tym system POS.

System POS (z ang. Point of sales) to stanowisko sprzedażowe, które łączy w sobie sprzęt komputerowy oraz specjalne oprogramowanie. POS wykorzystywany jest nie tylko w branży retail, ale też gastronomii lub hotelach.

Wybrany przez Ciebie system powinien być intuicyjny oraz dopasowany do potrzeb Twojego sklepu. Warto stawiać na terminale dotykowe – obsługa jest jeszcze szybsza niż w przypadku ich tradycyjnych odpowiedników. Oferowany sprzęt dla sklepów jest odporny na brud, a także dzięki systemowi pasywnego chłodzenia jest cichy i wydajny (te parametry mają przede wszystkim terminale dotykowe). Oprócz tego dobry system POS dla sklepu jest zintegrowany z magazynem, dzięki czemu uprawniony do tego pracownik może sprawdzić stan magazynu oraz dostępność danych produktów.

Przyjazna dla klienta przestrzeń sklepowa

Technologia jest niezwykle przydatna, a czasami wręcz niezbędna do tego, by skrócić czas oczekiwania w kolejce. Jednak nie tylko rozwiązania IT pozwalają zmniejszyć zniecierpliwienie klientów. Istnieje również kilka tricków, dzięki którym sprawisz, że czas oczekiwania w kolejce wyda się klientowi krótszy. Wystarczy stworzyć przyjazną dla klientów przestrzeń sklepową, a od razu czekanie nie będzie takie nużące.

  • Zadbaj o odpowiednie tło – puść w tle przyjemną dla ucha muzykę. Klientowi na pewno szybciej minie czas, jeśli trafi na swoją ulubioną piosenkę.
  • Niech strefa oczekiwania będzie ciekawa – umil klientowi czas oczekiwania i przyciągnij jego uwagę interesującymi produktami lub reklamami. W tym celu warto zainstalować blisko kas ekrany, na których będą wyświetlane reklamy.
  • Interakcja z klientami – dobrym pomysłem jest także angażowanie pracowników do interakcji z klientami. Gdy klienci stoją w kolejce, można im oferować produkty do sprawdzenia lub ich próbki do spróbowania, a nawet przeprowadzać ankiety. Sposób jest wiele, by klienci poczuli się docenieni, a by przy okazji minął im szybko czas.

To proste do wprowadzenia sposoby, a ich efekty mogą umilić czas klientowi oraz przynieść Twojemu sklepowi wiele korzyści.